12 tipů, jak si poradit s bolestí krční páteře | Magazín pro zdravé klouby

12 tipů, jak si poradit s bolestí krční páteře

12 tipů, jak si poradit s bolestí krční páteře

Většina z nás se určitě občas probudí s bolestí krku. Nikdy nevíme, z čeho bolest a ztuhnutí přišlo. 

Příčiny se nehledají snadno. Bolesti mohou být vyvolány artritidou, degenerací obratle nebo traumatem.

Jak se uvádí na několika serverech, bolesti krční páteře můžeme klasifikovat jako civilizační problém.

V některých případech může být příčina bolesti krku velmi snadno objevitelná.

Přemýšleli jste nad tím, jak spíte? Ano, spánek a konkrétně poloha, ve které máte položenou svou hlavu na polštáři, je stěžejní.

Krční páteř je neustále přetěžována a velmi často se tak setkáváme s bolestmi.

Co můžete proti bolesti krční páteře dělat? Objevili jsme pro vás 12 tipů, jak si poradit s bolestí krční páteře.

1. Vyzkoušejte nový polštář

Pokud jde o pohodlí a podporu krku během spánku, existuje mnoho možností a nejspíše budete muset jít metodou pokus omyl.

Hodně záleží na způsobu, kterým spíte.

Někteří lidé zjistí, že se jejich bolest snižuje, když si lehnou na záda s hlavou podpořenou plochým nebo ortopedickým polštářem.

Další lidé častěji leží na boku a jiní dávají přednost sezení v křesle s nastavitelným opěradlem.

Nejpravděpodobněji ale během spánku střídáte polohu a pro takové případy se ujistěte, že máte polštář, který dokáže vhodně podpořit každou z nich.

2. Doporučujeme spát na zádech

Nejlepší polohou při spánku, která dokáže odpočinout celé páteři, je poloha na zádech.

Lidé s bolestmi krční páteře vědí, že spánek na zádech s podporou polštáře pod každou rukou , snižuje napětí z krku.

Pokud dáváte i přesto přednost spánku na jedné ze stran, ujistěte se, že nemáte polštář příliš vysoký. Obecně platí, že pokud se při některé z poloh necítíte dobře, nejedná se o vhodnou pozici.

3. Umístěte monitor počítače do úrovně očí

Pohodlně se usaďte k počítači a zavřete oči. Po jejich otevření byste měli mít svůj pohled směrovaný do horní třetiny monitoru.

Není vhodné se na monitor dívat směrem nahoru ani směrem dolů.

Notebooky obvykle vyžadují pohled směrem dolů, což neprospívá vaší krční páteři. Jako jedno z řešení může být připojení obrazu na externí monitor či jinou obrazovku.

V případě, že máte sedavé zaměstnání u počítače, obzvlášť myslete na to, že u počítače sedíte s nadsázkou celý den. Nezapomínejte na vhodnou polohu.

4. Vyhněte se napětí krku z psaní SMS

Posílání textových zpráv nebo sledování mobilu po dlouhou dobu způsobuje nadměrné namáhání krku.

V průběhu času může tlak na kloubech, vazech a obratlích vést k předčasným degeneračním problémům krku.

Doporučujeme dávat telefon do úrovně očí, zkrátit dobu koukání do telefonu a častý odpočinek.

Vhodné je využívat handsfree, které zajistí, že budete mít hlavu ve správné poloze a při telefonování nebudete krk všemožně namáhat.

5. Cvičte a posilujte krk

Udržujte krční svaly silné krátkými sériemi posilování a protahování.

Cvičení provádějte v průběhu celého dne a využijte čas k odpočinku od monitoru počítače.

6. Zůstaňte dostatečně hydratovaní

Proč doplňovat tekutiny do těla všichni víme, ale víte, že vám tekutiny pomohou vyživovat krční obratle?

Obratle mají mezi sebou houbovité struktury, které jsou tvořeny převážně vodou. Být dostatečně hydratovaný pomáhá udržovat obratle silné a pružné.

V ideálním případě byste měli vypít až 8 velkých sklenic vody.

7. Přenášejte hmotnost rovnoměrně

Běžnou chybou, kterou se lidé dopouštějí, je nošení těžké kabelky nebo batohu na jedné straně těla, například přes rameno.

Nerovnoměrné zatížení způsobuje nerovnoměrnost ramen a namáhání svalů na krku.

Nejprve odlehčete zátěž tím, že si sebou vezmete jen nejnutnější věci a budete se snažit držet ramena v rovnoměrné poloze.

Pokud si potřebujete vzít věcí více, zvažte možnost batohu, který při nasazení na obě ramena váhu rozloží.

8. Udržujte správné držení těla

Na první pohled běžná věc, která ale dokáže napáchat pořádnou paseku. Ano, jedná se o nesprávné držení těla nejen při sezení, ale i při chůzi.

Špatné držení těla namáhá svaly na krku a způsobuje bolest.

Typicky nesprávným držením těla je chůze v předklonu. Snažte se chodit, co nejvíce vzpřímeně. Každý centimetr předklonu způsobuje větší a větší tlak na krční svalstvo a páteř.

9. Podráždění spouštěcích bodů

Podráždění kloubů dolních krčních obratlů krku může mít za následek bolesti svalů. Spouštěcí body jsou malé uzly ve vrstvě tkáně pod kůží a kolem svalu.

Existují masáže, kterými se můžete sami pokusit zmírnit bolest.

10. Využijte možnosti bazénu

Plavání má mnoho terapeutických účinků na snížení zánětu a bolesti krku.

Můžete zvolit plavání, které nebude namáhat váš krk, ale můžete rovněž využít vodní terapie v teplém bazéně.

Vodní terapie je vhodná pro osoby, které nemohou krk téměř vůbec otáčet a plavání by pro ně mohlo být bolestivé.

11. Zvažte možnost akupunktury

Akupunktura dokáže poskytnout různé stupně úlevy od bolesti krku. Akupunktura, ale nemá na všechny osoby stejný účinek. Některým pomůže ihned, někteří potřebují o polovinu více času a jiným nemusí pomoci vůbec.

Často je účinnost akupunktury určena schopnostmi daného lékaře.

Klíčové je vyhledat zkušeného odborníka.

12. Zvyšte příjem hořčíku

Bolest krku je nejčastěji způsobena napětím ve svalech. Zvýšením příjmu hořčíku dojde k uvolnění svalů a vyhnete se bolesti.

Hořčík se běžně vyskytuje v ovoci, zelenině, fazolích, sójových výrobcích a v celozrnných potravinách.

Zkusit můžete hořčíkový olej, který aplikujete přímo na pokožku po teplé sprše nebo vaně.

Závěr:

Bolestí krku se musíte zbavovat systematicky a postupně. Důležité je najít příčinu bolesti a tu léčit.

Velmi častá příčina bolesti krční páteře je špatná poloha při spánku či náročné sezení u počítače s nevhodným umístěním monitoru.

Řadu těchto příčin dokážete vyřešit sami.

Zpět na BLOG

Mohlo by vás zajímat