Prevence dětských úrazů při sportu | Magazín pro zdravé klouby

Prevence dětských úrazů při sportu

Prevence dětských úrazů při sportu

Děti se cítí, že jsou nezničitelné. Řada z nich by každý den sportovala. Děti ale nesledují své tělo a pokud nepřichází odpočinek, můžou přicházet nepříjemná zranění kloubů a kolen.

Děti si ztěžují na bolest a vy nevíte, co dělat? Nevíte, čím byla bolest způsobena.

Ať už vaše dítě dělá jakýkoliv sport, měli byste znát rizika dané aktivity a příznaky možných zranění.

Není vždy jednoduché zjistit, jestli dítěti něco je, ale můžete vše důležité zjistit, když budete sledovat dítě před a po sportovním výkonu.

Na které věci byste si u dětí měli dávat největší pozor?

U dětí nezapomínejte sledovat všechny příznaky, mezi ně řadíme například kulhání.

Při řadě sportů může dojít k podvrtnutí kloubů, především kotníků či případně zápěstí.

Pohyb kloubu, který je nepřirozený, může způsobit, že svaly a vazy podporující pohyb kloubu se budou přetahovat a trhat. Tato skutečnost vede k pálení, bolesti a slabosti.

Mladí sportovci mohou trpět řadou zranění, ale u dětí se tento počet blíží epidemii. Tisíce dětí si ztěžuje na bolest ramen, loktů a kolen.

Dostali jste se do situace, kdy si dítě stěžuje den po sportovním výkonu na bolest a omezený pohyb například při hodu? Neváhejte a navštivte lékaře. S největší pravděpodobností se bude jednat o bolest z nadužívání (přetěžování) kloubů. Děti potřebují odpočinek.

Mezi nejčastější sportovní zranění patří zranění kolen, výrony, nateklé svaly, zranění Achillových šlach, bolesti holenní kostí, zlomeniny a dislokace.

I když jsou zranění dětí podobná těm, kterými trpí dospělí, je k nim potřeba přistupovat jinak, jelikož dětské tělo není tolik vyvinuto.

Poranění kolena

Tento typ zranění se nejčastěji vyskytuje ve formě poškození předního zkříženého vazu. Jedná se o vážné zranění, ke kterému dochází nejčastěji u sportovců hrajících fotbal a nebo jiných kontaktních sportů.

Důvodem, proč dochází k tomuto zranění je i skutečnost, že se děti stále více věnují pouze jednomu sportu.

U dětí je důležité rozvíjet jejich pohybové aktivity vyváženě. Není náhoda, že se v hokejových klubech věnují také házené, gymnastice, plavání, fotbalu a dalším sportům.

...

Tipy pro prevenci úrazů u mladých sportovců

1. Nezapomínejte na přestávky

Při pohybových aktivitách u dětí nezapomínejte na přestávky a odpočinek. Při tréninku předejdete nepříjemným zraněním z přetažení a únavy.

2. Správná výstroj

Nezapomínejte na to, aby děti využívaly vhodnou výstroj. Jedná se o různé chrániče, přilby, náustky, chrániče obličeje, nebo brýle.

Pokud na sobě děti mají ochranné pomůcky, mnohem více můžete předejít zraněním.

3. Dostatek tekutin

Děti by měly pít dostatek tekutin. Dostatek tekutin při hře předchází nepříjemným zraněním z důvodu dehydratace.

4. Budování svalové síly a protahování

Pro posílení svalů provádějte s dětmi kondiční cvičení před hrami a tréninkem.

Důležité je posílit svaly, které děti využívají při konkrétním sportu. Nezapomínejte ani na protahování, které zvyšuje flexibilitu kloubů.

5. Bezpečnost sportu

Trenéři by měli prosazovat přísná pravidla pro kontrolu těla a zastavit činnosti, které by mohly způsobit bolest.

Rodiče by měli zvážit emocionální stres. Děti by neměly být pod tlakem z výsledků a měly by sportovat především pro radost.

Trenéři by neměli děti kritizovat za špatné výkony, ale měli by je chválit za vynaložené úsilí a chválit je za snahu a zlepšení, kterých dosáhly.

Závěr:

U prevence dětských úrazů při sportu je důležité myslet na bezpečnost dětí. Netlačte na děti, aby dosahovaly výborných výsledků, ale chvalte a motivujte je za snahu.

Důležité je, aby se děti hýbaly. Výsledky jsou až druhořadé.

Nešetřete na výstroji a ochranných pomůckách, které děti při sportech potřebují.

Děti jsou na zranění náchylnější, ale výhodou je, že rekonvalescence probíhá rychleji než u starších lidí. I tak ale myslete na jejich bezpečnost a prevenci.

Zpět na BLOG

Mohlo by vás zajímat